Skip to content

facebook logo

FAQ

14. desember 2010
Av admin i

Kan man stole på km. standen?

Har ved selvsyn sett de sitter og skrur på km.telleren på biler i Tyskland. Der hvor jeg kjøpte min første import bil (BMW323diesel) hadde «alle» bilene gått 129.000km….
Var selv derfor meget skeptisk til km standen når jeg begynte å studere det Japanske markedet. Man har ingen 100% garanti på km standen fra noe sted, hverken på importbiler
eller biler fra Norge. Det som derimot kan sies om Japanske importbiler er at Japanere er et veldig ærefullt folkeslag, kanskje på toppen i verden. I tillegg er det meget strengt
å bli tatt for noe der,  i tillegg til ærestapet. I tillegg til dette så kjøper vi 99% av alle bilene våre fra Tokyo hvor de stort sett ikke kjører bil. Har vært der tre ganger på et år og
selv erfart hvorfor. Togsystemet er vannvittig bra utbygd over hele byen, og ALLTID presist, og koster så å si ingenting å bruke. Går tog hele tiden overalt til alle steder. Skal du
et sted med som f. eks tar kanskje 10min med tog tar det ofte en time med bil. De har massevis med bompengeveier, trafikklys overalt og kø stort sett hele dagen. Vi kjørte selv
tog stort sett hele tiden, selv på korte strekninger da det også var håpløst å kjøre taxi. I tillegg så legger vi inn bud på biler som ser bra ut og som har forholdsvis lav km. (Det finnes
jo biler med høyere km også) Kun sjeldent legger vi inn bud på biler som har gått mye, f.eks for å få tak i billige prosjektbiler. De med lav km blir meget dyrere enn de med høy
km.stand så vi kjøper derfor som regel inn de med middels km.stand fra 80-120000. Det hender biler har byttet speedometer f.eks Toyota til TRD og Nissan til Nismo og da
opplyses det om det i salgsprospektet. I tillegg opplyses det hvis kontrolløren av en eller annen grunn synes at bilen virker mer slitt enn km.standen tilsier. Det behøver ikke bety at
han tviler på km. standen men at bilen kanskje har blitt kjørt hardere enn normalt og bilen derfor er mer slitt enn hva km standen skulle tilsi. Det settes da ved alle disse tilfellene et
spørsmålstegn ved bilens km. stand og forklares hvorfor lenger ned i teksten. Har også etter å ha importert over 240 biler fra Japan erfart at den generelle tilstanden er meget bra.

Er det vanskelig å kjøre høyrestyrt bil ?

Jeg også var veldig usikker på dette med høyre ratt når jeg begynte med RHD biler, og jeg fikk rett: det VAR helt grusomt i begynnelsen.
Kameraten min hadde kjørt en høyrestyrt (RHD-Right Hand Drive) MR2 Turbo en ukes tid og sa at det var 100% problemfritt etter en kort stund. Vi skulle bestille et par Supraer for banebruk, han ville ha høyrestyrt (sparer fort ca.100-150.000,-) og jeg nekta og måtte ha venstrestyrt, ferdig med det. Heldigvis så tok det litt tid å finne en bra venstrestyrt og i mellomtiden måtte jeg kjøre en høyrestyrt Toyota Soarer(Lexus SC400) en ukes tid mens samboeren tok bilen min. Det var fryktelig de første km men jeg måtte innrømme at
jeg veldig fort fant ut hvor jeg måtte ligge i veibanen (kjørte midt over de gule stripene de første km) rundkjøringer var også litt spesielt.
Jeg har 15 km hver vei på jobben og bare på veien hjem begynte det å gå veldig mye bedre. Etter et par dager så tenkte jeg ikke noe mere over det bortsett fra at jeg stadig vekk gikk til passasjersiden når jeg skulle kjøre. Giringen med venstre hånden begynte også nå å fungere problemfritt. Så i slutten av uka må jeg si at det føltes helt naturlig å kjøre høyrestyrt. Noe som fortsatt er helt problemfritt..
Bompengeringer løser vi med brikke og sparer penger på det også. Ved forbikjøringer så må man se ut til  høyre på innsiden av bilen foran, det er vel den eneste tingen som jeg fortsatt
synes er bedre med venstrestyrt at man ser litt bedre frem når man legger seg ut og kan hive seg tilbake hvis man allikevel ikke så den bilen som kom imot. Det det er faktisk det eneste negative også, og av det positive er det flere sterke argumenter, ikke minst tilgangen til rå sportsbiler fra Japan som ikke engang er solgt utenfor (f.eks Skyline og Silva S15 osv), prisen er også et veldig godt argument.
At det det også er en fordel på bane er jo heller ingen ulempe. De fleste baner kjører rundt med solen og man får derfor flest høyresvinger og dermed innersvinger med høyrestyrt. Man får vekten innerst og også bedre visuell kontroll med curbsen.

Hva koster det å bygge om fra RHD (Right Hand Drive) til LHD?

Hvis man forhåndsbestiller en bil fra Japan så kan vi sende den via Dubai for ombygging som vel er det billigste alternativet.
Prisene på dette varierer sterkt fra biltype til biltype og i forhold til hvor bra man vil ha det gjort. Man kan skjære dashboardet i to og bytte side og lime det sammen
igjen eller man kan f.eks kjøpe et komplett LHD dashboard som blir dyrere men penere. Samme gjelder ledningsnettet. Man kan kutte det opp og skjøte nødvendige
ledninger eller man kan kjøpe et komplett LHD ledningsnett som er bedre og dyrere. Dette gjelder også bremserør osv. Så man vel si at prisene inkl ekstra frakt omk.
kan variere fra 30-50.000,- Når det gjelder Skyline så finnes det ikke Dashboard eller ledningsnett for LHD så her bruker de ofte Nissan Primera Dashboard osv og
skjøter ledningsnett. Vi anbefaler ikke ombygging. Det koster endel penger og resultatet er ikke alltid like bra. Kjøp deg en RHD og kjør i en uke så garanterer jeg
deg at du allikevel ikke gidder å bygge den om. Man venner seg utrolig fort til å kjøre RHD og kan da i all ettertid glede seg over alle de fine japanske mod og de
meget lavere prisene på RHD. Lykke til!  

Hva må man betale for å få bilen inn til Sverige?

Prisen i NOK delt på 1,25 , da får man prisen uten Norsk moms. (eksport pris)
Vil man ha prisen i SEK må man bruke dagens kurs og regne den om.
(prisen i Euro på hjemmesiden er en ca. pris ferdig omregnet til Euro uten Norsk moms)
+ 10% EU toll og 25% Svensk moms på det hele.

Eks. kurs 100SEK=90NOK:
pris i NOK 100.000,- /1,25     =  80.000,- NOK    SEK=88.889,-
+ EU toll 10% (8.000,-)           =  88.000,- NOK    SEK=97.778,-
+ 25% svensk moms (22.000,-) = 110.000,- NOK    SEK=122.222,-

Share

Kommentar Feed

Ingen kommentarer (enda)

You must be logged in to post a comment.