Skip to content

facebook logo

Auksjoner

14. desember 2010
Av admin i

Kjøpe bil direkte fra auksjoner i Japan?

Japan Auto er som eneste leverandør i Norge ute med tilbud til sine kunder om å handle direkte fra de store bilauksjonene i Japan.
Vi vil fremdeles alltid ha et stort utvalg av biler stående klar for levering i Norge, men ønsker på denne måten å kunne tilby kunden det siste av hva som finnes
i Japan til enhver tid, til lavest mulig pris.

Vi vil hver uke gå nøye igjennom bil-listene fra alle de store auksjonshusene i Japan for å finne de mest aktuelle bilene for deretter å legge de ut her på hjemmesiden vår.
Slik at du lettere kan finne din drømmebil. Vi ordner alt og sørger for at bilen din havner trygt i Norge uten problemer. Vi garanterer for investeringen din ved at vi tar ansvar
for at bilen havner på kaia i Norge som avtalt. Prisene på biler i Japan er utrolig lave sammenlignet med priser ellers i Verden.
Pris eksempel på Supra i Japan (før frakt, mva osv.) : 1994 mod Toyota Supra twin turbo man 6 gir. ca. 850.000JPY= 52.000,-NOK (utifra dagens kurs)

Mange ønsker å importere bil fra Japan selv men er redd for å bli lurt. Denne frykten er ikke grunnløs. Vi gikk selv på en smell ved et par anledninger i starten og var borti
både seriøse og meget useriøse aktører. Har fått telefoner fra folk som har importert selv og som lurer på hva de kan gjøre. Noen har fått en helt annen bil enn hva de kjøpte…
andre harikke fått bilen i det hele tatt, leverandøren i Japan skjønner plutselig ikke Engelsk eller svarer ikke på mail i det hele tatt… Dette slipper du som vår kunde å tenke på.
Vi tar dette ansvaret. Igjennom 9 år med bilimport fra Japan har vi bygd opp en solid plattform for import av bil fra Japan.

Er du interessert i en av bilene som er lagt ut på siden vår fra auksjonene så send meg en mail (eller ring meg på tlf. 90126600 hvis det er kort tid igjen til auksjonsstart).
Vi kan da sende deg mer info og legge inn bud for deg. Du sier hva du vil legge inn som maks bud. Budet du gir er totalt for bilen inkl. alle utgifter i Japan, frakt, mva og
provisjonskostnader (eks engangsavgift ved en eventuell registrering – OBS! mange biler fra Japan kan være svært vanskelige å registrere i Norge..).
Altså totalprisen du skal betale for bilen levert på kai i Moss/Oslo/Drammen.

Finner du f.eks en Supra som du vil legge inn bud kr. 90.000,-på (total pris inkl. alt, bortsett fra engangsavgift ved en eventuell registrering) så vil regnestykket se slik ut:

Total pris inkl. frakt og mva 90.000,-
Pris eks mva 72.000,-
Tollklarering osv Norge 1.000,-
Japan Auto honorar 9.500,-
frakt Japan – Norge 6.500,-
Agent honorar Japan (100.000JPY) 6.500,-
Innelands frakt/tollklarering i Japan 1.500,-
Bud på bil i Japan blir NOK 47.000,-
Bud på bil Japan i Japanske Yen 810.345

* alle priser i eksempelet er eks mva – bortsett fra total pris på bil.
og ut ifra kurs (pr 12.02.2013)0,058

Så hvis du finner en bil som du er interessert i så kan vi legge inn et maks bud på et bestemt beløp. Får vi tilslag på bilen til en lavere pris enn maks pris, så får du som
kunde tilsvarende lavere pris. Vårt honorar er fast, men frakt priser osv kan variere noe i forhold til kurs mellom NOK og Japanske Yen og US dollars. Eksempelet over
vil uansett være en god pekepinn og kunden vil uansett aldri måtte betale mer enn hva som er satt som maks pris. Det er vårt ansvar.

Så snart en bil er kjøpt må kunden overføre til Japan Auto AS halvparten av bilens totalpris. Siste halvdel av bilen betales ved levering.

Selve sjøfrakten av bilene tar ca 4-6 uker fra båten går fra kai i Japan til den kommer til kai i Norge. Når bilen er kjøpt på auksjonen skal den fraktes derifra til vår
agent som klargjør bilen og «pakker» den i container. Så fort vi har fylt opp en container med 4 biler så bestiller de plass på en båt. Avhengig av hvor fort det går
vil det altså dreie seg om alt fra ca. 5-8 uker i total frakt tid fra bilen er kjøpt i japan til den står på kai her. Når båten går fra kai i Japan får vi en dato for ankomst,
denne treffer de som regel med maks 1-2 dager margin. En av agentene våre kan også sende bilene RoRo (RollOn RollOff), dvs at bilene kjøres ombord i båten på «egne hjul»
og av båten igjen i Norge. Dette kan i noen tilfeller gå litt raskere da man ikke behøver å pakke bilen i container og at man ikke må vente på å få fylt den opp.
Bakdelen med denne type frakt er at bilen da kan være utsatt for tyveri av deler osv.
Dette er desverre noe som foremkommer. Dette dekkes heller ikke av noen forsikring. Derfor foretrekker vi å sende alt i container.

japanese auction grading -

BODY WORK:
Grade 6 – New car
» 5 – Showroom condition (Nye biler med under 1000km osv..)
» 4.5 - Immaculate condition (Som ny)
» 4 - No accidents, above average condition for the age. (Meget god stand, men tegn ti at det er en bruktbil)
» 3.5 - » » , average condition for the age. (Gjennomsnittlig, bra tilstand)
» 3 - Poor condition. (Kan være litt slitt, litt bulker eller høy km stand eller annet men allikevel veldig ofte veldig bra biler.)
» RA – Accident repair.
» R - » » repair. (Ofte også brukt for modifiserte biler med styling. R da et tegn på at karosserideler er byttet til styling deler)
» 1 – Modified or weather damaged.(Brukt for modifiserte biler.)
*** Insurance write-off. (Ureparert større eller mindre skade- ikke kjørbar- forsikringsselskapet har avskrevet bilen)

INTERIOR:
Grade A - Very good condition.
» B - Good condition.
» C - Average to low grade condition, maybe some damage.
» D - Poor condition.

Er ikke alltid det er oppgitt Grade for interiør.

Vanlig Grade for en standard ok bil er fra 3 til 4. Modifiserte biler er på noen auksjoner satt til R/1 og andre bare R. R står også for at bilen er reparert,
f.eks hvis frontfangeren og en skjerm er byttet pga. en liten tidligere skade, vil bilen få Grade R.

Stort sett alle modifiserte biler har Grade R eller R/1, veldig sjelden at de f.eks har Grade 3 og 4 selvom tilstanden ellers på bilen ville tilsi det

Share